Euro Topten
Idea Topten powstała w 2000 r. w Szwajcarii. W ciągu siedmiu lat www.topten.ch stało się powszechnie znanym portalem prezentującym porównania 1200 produktów oraz cieszącym się uwagą 1,5 miliona użytkowników odwiedzających portal rocznie. W 2004 i 2005 r. podobne inicjatywy z sukcesem powstały we Francji i Austrii.
Europejski projekt Euro Topten realizowany w ramach programu Intelligent Energy Europe oficjalnie wystartował w styczniu 2006 r. i trwał do końca października 2008 r.
Celem projektu Topten było, aby normalnym i najlepszym dla producenta, jak i dla konsumenta detalicznego wyborem rynkowym, był wybór produktu energooszczędnego. Projekt zachęcał konsumenta do wyboru produktów energooszczędnych, oferując mu możliwość prostego porównania i selekcji najbardziej energooszczędnych produktów. Dla każdego produktu Topten oferował zalecenia dotyczące energooszczędnego użytkowania. Ponadto koszty zaoszczędzonej energii elektrycznej przy użyciu energooszczędnych modeli urządzeń w odniesieniu do podobnych modeli, lecz mniej oszczędnych, powinny zachęcić konsumentów do wyboru modeli z list Topten – www.topten.info.pl.
Topten jest narzędziem zorientowanym na konsumentów umożliwiającym przeszukiwanie oraz porównywanie urządzeń zużywających energię. Poprzez proste kliknięcie myszką dostępne są aktualne informacje o najbardziej efektywnych energetycznie urządzeniach w różnorodnych kategoriach włączając sprzęt AGD, biurowy, audiowizualny oraz samochody. Wybór produktów Topten oparty jest o ich efektywność energetyczną, czasami w kombinacji z kilkoma innymi parametrami środowiskowymi. Obok zestawień energetycznych dostarczone są inne równie ważne dla konsumentów dane jak: marka, model, cena, zdjęcie oraz koszt energii zaoszczędzonej.
Raport podsumowujący projekt Euro Topten.
Kierownik projektu: Arkadiusz Osicki