
Włącz własny prąd – kampania na rzecz rozwoju fotowoltaiki
1 czerwca 2020 r. ruszyła ogólnopolska kampania zachęcająca Polaków do wytwarzania taniej energii elektrycznej na własne potrzeby przez instalację paneli fotowoltaicznych na dachach domów jednorodzinnych. Jej ambasadorką została aktorka, Małgorzata Kożuchowska. To wspólna akcja Ministerstwa Klimatu, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz PKO Banku Polskiego.
Celem kampanii jest budowanie świadomości możliwości płynących z wykorzystania energii odnawialnej w polskich domach jednorodzinnych oraz rozwijanie naszego rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych.
Aktualna moc wszystkich polskich instalacji PV to już ponad 1,83 GW, z czego prosumenci generują aż 1,2 GW. Według danych Urzędu Regulacji Energetyki, na koniec 2014 r. mieliśmy 20 MW mocy fotowoltaicznych, co oznacza, że w ok. 5,5 roku ta moc wzrosła aż o 9 tysięcy proc. Nasz kraj jest obecnie na 5. miejscu w Unii Europejskiej pod względem przyrostu nowych mocy z paneli słonecznych zainstalowanych w systemie. Polska realizuje obecnie redukcję ponad 1,5 mln ton CO2 rocznie dzięki instalacjom fotowoltaicznym.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Polaków, w trosce o środowisko, Ministerstwo Klimatu i NFOŚiGW od 30 sierpnia ubiegłego roku realizują rządowy program „Mój Prąd”. To aż miliard złotych na zwiększenie produkcji energii elektrycznej z prosumenckich instalacji fotowoltaicznych o mocy 2-10 kW. Do programu zgłosiło się już ponad 73 tys. Polaków. Dotychczasowe efekty „Mojego Prądu” (wspomniane 73 tys. wniosków), to 408 MW zainstalowanej mocy. Porównując to do największej polskiej farmy fotowoltaicznej na terenie gminy Czernikowo koło Torunia – moc 3,77 MW – można policzyć, że „Mój Prąd” już na tym etapie dofinansuje ok. 108 takich elektrowni.
„Mój Prąd” został też zintegrowany z innym rządowym programem „Czyste Powietrze” (budżet 103 mld zł na wymianę tzw. kopciuchów i termomodernizację domów jednorodzinnych). Od 15 maja potencjalni beneficjenci „Czystego Powietrza” mogą uzyskać dotację również na montaż instalacji fotowoltaicznej, bez konieczności składania dwóch osobnych wniosków.
Wspólna kampania na rzecz rozwoju fotowoltaiki w pierwszej kolejności obejmuje emisję spotu telewizyjnego oraz działania w internecie. Następnie zostanie rozszerzona o promocję radiową. Towarzyszy jej też specjalne stworzona strona internetowa mamyklimat.pl, gdzie znajdują się m.in. ciekawostki dotyczące fotowoltaiki i jej wpływu na środowisko.
źródło informacji i tekstu: NFOŚiGW, informacja z dn. 02.06.2020