
Nikola Motor Company wyprodukuje 2,5 tysiąca śmieciarek elektrycznych
Nikola Motor Company idzie prężnie z duchem czasu. Już teraz trwa budowa ich pierwszej fabryki w Arizonie, gdzie firma ma zamiar wyprodukować rocznie 35 tysięcy pojazdów elektrycznych przeznaczonych do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. 10 sierpnia ogłosili podpisanie porozumienia z Republic Services z siedzibą w Phoenix (jest on drugim co do wielkości przewoźnikiem śmieci w USA) na produkcję 2,5 tysiąca bezemisyjnych śmieciarek elektrycznych, z możliwością rozbudowy floty do 5 tys. Pełne dostawy produkcyjne planowane są na 2023 r., a testy drogowe prawdopodobnie rozpoczną się na początku 2022 r.
Elektryczne śmieciarki będą mieć moc do 1.000 koni mechanicznych, tj. prawie 3 razy więcej od podobnych ciężarówek zasilanych gazem naturalnym. Nikola dostarczy całkowicie gotowe śmieciarki. Będą one miały zasięg wynoszący około 150 mil (240 km), co w zupełności wystarczy do pokonania codziennych dystansów podczas pracy.
Spośród wszystkich możliwych zastosowań dla elektrycznych ciężarówek, wywóz odpadów jest najprawdopodobniej strzałem w dziesiątkę. Tego rodzaju ciężarówki zazwyczaj zatrzymują się i ruszają setki razy w ciągu dnia, a część z nich porusza się w miejscach oddalonych od siebie jedynie o kilka metrów. Natychmiastowy moment obrotowy umożliwiony przez elektryczny układ napędowy pomoże ciężarówkom ruszyć z miejsca, a hamowanie odzyskowe umożliwi ładowanie akumulatorów podczas jazdy. W porównaniu do diesla urok takiej śmieciarki jest oczywisty – redukcja kosztów paliwa, a tym samym kosztów wywozu odpadów.
Jeśli kiedykolwiek istniała klasa pojazdów, która wręcz wymagała się elektrycznych zamienników, to są właśnie śmieciarki. Koniec z sapiącymi, dymiącymi dieselami zbierającymi śmieci. Bezemisyjna alternatywa jest bardzo potrzebna, a Nikola wydaje się pierwszą firmą, która wdroży pomysł w życie na tak dużą skalę.
źródło: Clean Technica (informacja z dn. 10.08.2020), Nikola Motor