MarketWatch
Projekt MarketWatch dotyczył roli organów nadzoru rynku oraz społeczeństwa obywatelskiego w działaniach na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Projekt uzyskał finansowanie ze środków Intelligent Energy-Europe i był realizowany przez 3 lata od marca 2013 r. do marca 2016 r.
W Polsce 33% całkowitego zużycia energii stanowi zużycie energii w gospodarstwach domowych (średnio w UE ten wskaźnik wynosi 25%), czyli więcej niż wynosi zużycie energii przez przemysł (23% w roku 2012).
Przemysł dba o korzystne gospodarowanie energią, bo duże zakłady są i będą coraz mocniej do tego obligowane, ale sektor mieszkaniowy i bytowy nie podlegają takiej legislacyjnej presji, poza coraz bardziej zaostrzanymi wymaganiami w zakresie izolacji cieplnej budynków mieszkalnych. Dlatego potrzebna jest inicjatywa ułatwiająca eliminowanie z rynku nadmiernie energochłonnych urządzeń AGD. Najlepszą metodą jest promocja i pomoc przy zakupach dobrego sprzętu, tak, aby niewyspecjalizowany nabywca świadomie wybierał najlepsze produkty dostępne w sklepach. Z tego względu, zgodnie z prawem unijnym i krajowym, urządzenia zużywające energię muszą być opatrzone etykietami informującymi o ich zapotrzebowaniu na energię.
Projekt MarketWatch koncentrował się na badaniach rynkowych w zakresie dotrzymywania wymogów etykietowania przez sprzedawców urządzeń RTV i AGD. Projekt realizowano we współpracy z krajowymi organami nadzoru rynku. W ramach projektu opracowano poradniki dla sprzedawców i kupujących, przeprowadzono kontrole poprawności etykietowania w sklepach (również internetowych), przeprowadzono testy ponad 100 urządzeń w akredytowanych laboratoriach.
Raport podsumowujący projekt MarketWatch
Kierownik projektu: Anna Bogusz
Kontakt: office(at)fewe.pl